Etiketter

, ,

Som ni vet är Skrutten en sällan skådad bajsmaskin. Flera gånger om dagen är inget ovanligt. Värst var det nog i februari när han bajsade upp till sex gånger varje dag. I fem veckor. Då fick sig också vikten en törn. En liknande bajsfas hade vi även i juni. ”Omogna tarmar” säger BVC. Jag undrar ju om det är så enkelt.

Två, tre gånger har laktoskänslighet kommit upp men jag har alltid viftat bort det, det började ju innan han fick mjölkprodukter. När dagis häromsisten sa något åt det hållet fick jag ju faktiskt medge att jo, han drack inte mjölk när det började men han åt ju vanlig mat. Som så klart innehåller laktos. Jag vet faktiskt inte varför jag har varit så snabb med att avfärda laktos. Det finns ingen anledning varför han inte skulle kunna vara laktoskänslig liksom. För vet ni vad det bästa är? Vi har laktosintolerans i familjen. Och colit också för den delen. Ni ser, det finns ingen logisk förklaring.

Ja, nej, hursom, vi har snackat om det här hemma (och jag har fått ta ett och annat: ”vad var det jag sa” och ”det sa jag ju för flera månader sen” eftersom J inte har varit så snabb med att avfärda laktostanken) och har kommit fram till en master plan.

Om några veckor ska vi till BVC på 18-månaderskontroll och då träffar vi också en läkare. Tills dess utesluter vi nu laktos och ser vad som händer. Det finns andra möjligheter att testa laktosintolerans på men det betyder blodprov och grejs och det vill jag inte utsätta honom för i onödan. Jag ser ingen anledning till det eftersom det är hyfsat enkelt att utesluta mjölkprodukter och det är inte så att han lider akut. Blir det ingen förbättring tänker jag a) ta upp det med BVC och eventuellt även kolla upp gluten och sånt och b) kontakta hud för en bedömning om hur sannolikt det är att han inte bara har mastocytos i huden (kutan mastocytos) utan även invärtes, i tarmarna (där sätter sig tydligen systemisk mastocytos gärna men det hoppas jag verkligen inte att han har; det är dessutom ovanligt när det gäller så små barn; och brukar tydligen visa sig med diarréer och såna har han inte).

Jag har pratat med dagis och de hjälper så klart till. Nu kan han inte få specialkost utan ett intyg men jag kan ex. lämna laktosfri mjölk så får han det och dricka och sen håller de koll på såser och sånt.

Om någon har erfarenhet av laktosintoleransbedömning, kan tipsa om produkter, recept,… så blir jag jätteglad. Letade efter laktosfritt bröd idag men hela hyllan var så oorganiserad att jag gav upp. Och tog med mig en påse sojamjöl av alla saker. Men det var så mycket billigare än mandelmjöl. 😀

Och om någon vill veta mer om mastocytos så kan jag tipsa om denna sida, informationen till förskolor/skolor är sammanfattad och lättbegriplig (när mamma läste den så var det som en aha-upplevelse). Har du eller en anhörig urticaria pigmentosa (nej, det är inte en Harry Potter-trollformel!) / kutan mastocytos eller systemisk masto så finns här en svensk Facebook-grupp.