Etiketter

, , ,

Just nu experimenterar jag med nyttigt gottis när jag har tid, det har blivit dubbelt intressant nu med tanke på Skruttens knasmage. Som tur är diggade han ju t.ex. chokladpuddingen jag gjorde på avokado och nu var det upp till nästa test, inte chokladbollar utan pepparkaksbollar!

De innehåller… typ… inget. Jag mixade 13 dadlar och 0,5 dl sojamjöl med lite vatten. Sen hade jag i kanel, ingefära och kardemumma, typ 1 tsk av varje kanske.
Rullade bollar (det blev 8 små) och in i kylen.

Det hela tog kanske fem minuter (me like!), de innehåller inget jobbigt för magen och luktar mumma! Och nu ska ni få höra: inte bara matglada Skrutten åt, även matvägrande kräs-maja åt! Två stycken! Och J som är väldigt tveksam till mina experiment kommenterade med: ”Nu lyckas du för en gångs skull och då gör du bara två var!” när han hade ätit sina två. 8 tummar av 8 möjliga alltså.

De blev lite kladdiga så nästa gång tar jag en nypa mer mjöl och/eller rullar de i något. Sesam kanske? Hursom, dessa gottebollar blir definitivt en del av julgottiset!