Etiketter

,

Idag var det dags för ett nytt experiment i det nyttiga köket: bananglass. Glass gjord på banan. Bara banan alltså. Och utan glassmaskin. Skrattretande enkelt t.o.m. Och snabbt går det!

Jag tog bananskivor ur frysen (skivade några och la i frysen igår, några timmar i frysen ska dock räcka), lät dem tina i 5 minuter och la dem i matberedaren och körde tills det blev lite smuligt (ca 1 minut). Då tillsatte jag en liten slurp vatten (går även bra med mjölk, vaniljyoghurt,…) och mixade vidare tills det hela hade glasskonsistens (också ca 1,5 minuter). Bara bananer och vatten alltså!

Jag slevade upp i skålar direkt och serverade med lite chokladsås på som jag rört ihop på kakaopulver och lite laktosfri mjölk. Jag hade tänkt lyxa till det ytterligare genom att strö över lite hackade nötter men någon (jag) hade tydligen ätit upp alla nötter till frukosten…

Hursom, det hela tog inte ens fem minuter och trots att det kanske inte är årstiden för glass var försökspersonerna positiva. Härlig glasskonsistens och inga tillsatser och grejs, helt laktosfri. Mums säger jag bara!