Etiketter

, , ,

Igår var första dagen på min träningsmässiga rivstart och jag tog det lite för ordagrant… En rivstart blev det. Jag överdrev. Jag tvingade mina stackars ben till benböj och grejs och fick kvittot efter några timmar: så fruktansvärd träningsvärk i låren att jag nästan grinade på toaletten. Och gå nerför trappan ska vi inte tala om. Jag har gjort det innan och jag lär mig inte: benen är min svagaste länk. Att som helt otränad ge dem 48 utfallssteg både framåt och bakåt = skitdumt. Så dumt att det inte är sant. Det är som sagt inte första gången jag gör det heller. Jag minns hur jag inte kunde hämta Skruttan på dagis – eftersom jag inte kunde gå upp för uppförsbacken (och ner ska vi också tiga om). När jag sen låg i sängen och kände benhinnorna… den där liksom svidande känslan från insidan av smalbenen… Så onödigt.

I morse gjorde hela kroppen ont. Träningsvärk i överdelen, träningssmärta i nederdelen…

Men ok, anpassa sig, tänka om, göra bättre. Dagens styrka blev armar och rygg. Tre enkla övningar för ffa överarmarna, ”hammer and curl press”, ”full range of motion push ups” och ”standing triceps kickback” (orkar inte googla de svenska namnen). Dessa körde jag 3 x 10 i en cirkel med ryggövningar, två för rörlighet och några plankor. Det hela tog ca 25 minuter. Någon cardio blev det inte men i morgon ska jag gå en promenad iaf och sen kanske benen låter mig powerwalka i övermorgon.

Skam den som ger sig – men man får inte heller vara dum. Jag har tid. Inga fler saker som jag inte behärskar eller orkar. Skit i tuffa benövningar och bygg istället upp dem från grunden, långsamt. Jag har inte någon ambition att bli en superatlet eller superbiffig. Jag vill bara ha en frisk och stark, inte nödvändigtvis smalare men tajtare kropp. Och hälsosamma vardagsrutiner. Skynda långsamt i den mån kropp och knopp kan. Så blir det nog bra. Heja heja mig, så det så! 😀

Dagens plocklunch:

Och vad är det egentligen för myggjävlar som är aktiva nu?! Jag har skrattat åt J som har blivit utsatt för dem men idag har de festat på mina ben. Sex myggbett på benen! Och ute är det minusgrader…! (Iaf runt nollan.)